Sep 4, 2010

25 ramadhan

takde idea nak tulis. tapi tengah bosan sebab tinggal sorang-sorang kat kolej. and seriously, today is not the day for studying.

let me sum up ramadhan for this year. awal sangat tak nak sum up?ermm.. since it's already ramadhan the 25th, jom kita muhasabah diri kita dengan apa yang dah kita buat sepanjang ramadhan.

errrr... apa ek? takde kan? jom tengok balik list perkara yang hendak dicapai. adakah tercapai?
  • oklah tinggal puasa tu memang takleh nak elak la sebab aku perempuan kan. tinggal puasa sekaligus tinggal terawih dan tinggal beberapa hari tadarus. so matlamat-matlamat tak nak tinggalkan ketiga-tiga ni memang tak tercapai ...[GAGAL]
  • bacaan al qur'an 30juzuk? hurmm... aku rasa dengan pencapaian setakat ni takkan tercapai. this one makes me feel like crying (masih tak nangis tak tau kenapa hati keras sangat) since i never really aimed for completely reciting 1 qur'an in ramadhan (kecuali time budak-budak kecik). tahun ni je tiba-tiba rasa nak aim kan. tapi malangnya kemungkinan besar [GAGAL]
  • untuk tak buat dosa ni, aku tahu aku gagal jugak. baik aku diam sekarang.
  • jadi seseorang yang lebih baik ----- tak pasti
all in all, adakah ini ramadhan yang gagal untukku? ---silence----

the best part of me during this ramadhan is joining ihram. aku seronok time ihram. and time ihram tahun ni aku kenal ramai junior yang baik-baik, yang buat aku rasa nak berubah (tapi masih tak berubah-ubah lagi kan, teruknya aku ni).


lastly,,

-3 doa malaikat jibril yang diaminkan oleh Rasulullah-
Allah akan memasukkan ke dalam neraka orang-orang yang;
  1. orang yang mendapati bulan ramadhan tetapi tidak mendapatkan manfaatnya
  2. orang yang mempunyai orang tua tetapi tidak mendapat redha keduanya
  3. orang yang ketika barangsiapa menyebut nama Rasulullah s.a.w., dia tidak menjawab dengan selawat.
(H.R. Ibnu Hibban di dalam kitab sahihnya 3:188)



No comments: