Apr 23, 2010

pendakian pertama


seperti biasa, tajuk mesti nak gempak. seolah-olah ada pendakian kedua, ketiga etc etc. hihi.
pendakian bukit broga. macam aku cakap (aka tulis) dalam post sebelum ni, pendakian ini adalah satu pencapaian hebat bagi aku. sebab aku tak pernah mendaki bukit okay.

bukit broga terletak kat semenyih. lokasi lebih tepat sila google map sendiri. nak tanya aku memang aku tak ingat. mula-mula sekali dengar pasal broga ni waktu anas mendaki broga dan ditag dalam facebook. gambar-gambar kat sana memang subhanallah, cantik sangat. maka aku yang suka mensurehebohkan semua perkara pun mengajak rakan-rakan dan mempromote page serta gambar-gambar anas itu. nak jadi cerita semua orang nak pergi. sebab:

i) pemandangan yang subhanallah cantik sangat-sangat.
ii) menurut perkhabaran di internet, pendakiannya teramat mudah.
iii) life semua orang sangat bosan.

berangkat pukul 5pagi dari port dickson menjanjikan scene matahari terbit dari dalam kereta. haha, jika anda mahu gambar matahari terbit, sila pergi awal.

antara persiapan nak mendaki bukit broga: stamina, air, camera. cukup. kalau kau nak bawa tripod ke payung ke suka hati la kan.

pendakian mengambil masa sekejap je. dalam 30minit ke sejam. kalau banyak stop, lama la kan. bukit broga ni ada empat peak (puncak). nak sampai ke peak pertama tu yang paling challenging, yang lain dah senang je. kalau nak gambar kat "selamat datang ke puncak bukit broga 400m" punya signboard sila la teruskan pendakian hingga ke 4th peak.

oh, lagi satu pesanan, pendakian dia tidak mudah untuk orang yang tak biasa mendaki. give it a try, the view is worth all the penat lelah. i give u my word, and of course, my pictures;


sadiq, najmi, gadis misteri, mayo

najmi bersama gadis misteri lagi

gadis misteri bersama mayo dan sarah

gadis misteri yang masih tak diketahui siapa

kanan sekali is hah, chemical engr. sebelah dia syiha. lain semua dah sebut. plus gadis misteri

muka penat tak? :)

sekian terima kasih. jemput-jemputlah ke broga. spectacular view. u won't regret it! :)

p/s: aku tak sehebat sheera in editing pics. mungkin sifu sheera boleh jadi tutorku? *battling eyelashes*







7 comments:

nurul hamiza said...

hoi klo gmba sekecik kuman ni mne nk tau ko edit ke x. ceh! naseb baik aku dh tgk gmba2 pendakian ko dlm fb kawan ko. klo x, aku nak srh ko wat post baru! (gaye2 cikgu maths srh wat pembetulan)

biha said...

hehe...pnat je ak edit..
pastu ak terupload kecik yg 1st tu.
langsung sume ak upload kecik je..
nnt r kalau rajin upload laen :p

Liyana said...

nabeh! hehe boleh besarkan gambar...ko tekan je large masa upload tu. pastu...mizek. klu nak besarkan, klik la gmbar. jgn malas ok!

nabeh, ari tu aku trekking ehh daki..ehh tp macam trekking jugak la. sejuk gile tmpat tu tp mmg penat ah serius. tp memang mengkuruskan...
aku taktau ilusi ke ape. suma seluar aku dh longgar hahaha

tp ko xyah la kurus2 sgt. dah kurus dah. bagus la aktiviti ini utk tingkat kan stamina (ape aku merepek?) take care nabeh!

biha said...

thanx yana!!!ak skrg da ni aim nk jd fit...nk kuat stamina.barula gagah dan sehat kan

ohh btw yana,,ko mmg da makin kurus ok!xdenye sbb trekking

s h e said...

Nak gambau lg besar pegi upload kt photobucket then amik link... etc etc (haha boleh x ak mls na trg? XD XD)
ala gmbr2 bese ak edit coloring je. pegi mntk .psd file coloring kt ak nnt. skang ni ak pn mkn mls mengedit haha

biha said...

ohh camtu ea...xpe nnt ak berguru ngn ko smpai mantapp~~
kire ak pegi ganu ni kene bwk pendrive sume r?haha

s h e said...

bek bwk hdd je.lol