Mar 4, 2010

hidup bagaikan roda

life is complicated. kadang-kadang bila aku fikir memang life ni complicated sangat. tapi kalau life is simple, it would not be fun. and kalau life can be predicted, it won't be fun at all.

i know this guy. lately aku macam rapat sikit la dengan dia. kenapa aku seronok kawan dengan dia. sebab dia baik. ok, memang dia baik. tapi sebab lain is, dia banyak buat aku berfikir. pasal life, pasal people behavior, pasal kawan-kawan,, semua la. aku suka. dia bukak minda aku, dia widen my horizon.

"biha, ko tau tak dalam life ni manusia ada dua parts of himself; one is your true self, the other part is the part of you which is plastic."
"pernah tak ko pk nape ko boley masuk dengan A, and ko boley masuk dengan B,, padahal perangai diorang totally berbeza?"

bagi aku, seseorang tu dikategorikan sebagai matang kalau dia ada aim dalam life dia, dia tak buat perangai budak-budak and dia berfikiran luas. so mamat ni aku kategorikan sebagai jejaka matang. obviously beribu kali lagi matang dari aku.

"ko jangan risau biha, setiap masalah ada jalan penyelesaian. so tak kisah la macam mana pun, asalkan ko hadapi masalah tu, tak kira lama mana, ko akan jumpa penyelesaian."

kalau aku nak cakap hidup aku banyak masalah, it's not fair to others yang ada banyak lagi masalah yang lagi complicated dari aku.

manusia ni ada banyak jenis. mungkin aku ada masalah nak menyesuaikan diri dengan semua orang. mungkin aku sendiri tak reti blend in. tapi i'm just being myself. aku paling takut orang yang bermuka-muka. dalam erti kata lain, talam dua muka. orang macam ni sangat bahaya sebab kau tak akan tau dia punya true self. and dia akan tikam kau bertubi-tubi dari belakang and it will hurt bila kau sedar kau ditikam. sangat sakit, bagi aku la. tapi kalau putus cinta mungkin lagi sakit. haha. kawan-kawan, sila berhati-hati dengan talam.

ok, berbalik kepada masalah aku. aku tak faham dengan sikap orang. bukanla aku kena faham semua orang. tapi at least orang-orang yang dekat dengan aku. betul tak? kalau kau kawan dengan someone elok je. pastu tak tau salah apa, tiba-tiba sepanjang hari dia buat kerek dengan kau. sepanjang hari dia buat kau dalam keadaan serba salah dan tertekan sebab tak tau apa silap kau. maybe orang kata aku sensitif, so what? aku perempuan, haruslah sensitif. end of story.


peringatan untuk diri:
  • jangan jadikan "takut kepala kena pijak" sebagai alasan untuk tidak berbuat baik.
  • jangan sekali-kali buat jahat.
  • diam lebih baik dari berkata sesuatu yang tidak berfaedah.
  • rahsia is rahsia, tidak boleh diceritakan kepada sesiapa or else dia dah tak jadi rahsia.
  • upload gambar dan buat post pasal intern.



4 comments:

cerimanis said...

suke entry nie~~`

s h e said...

alamak aku tak matang. kekekekeke

nurul hamiza said...

aku suke peringatan utk diri yg terakhir! lame ko xon9 nabeh.. rindu! rase nak call ko je! hahahh

biha said...

thanx emy,,part mane tu emy suke?

she,,that's 4u to determine..haha

mieza,,rindu ko jugak.ak bz sikit