Mar 20, 2010

be yourself!

pernah dengar tak orang cakap:
"kalau kita kawan dengan orang baik, kita akan jadi baik"
"kalau kita kawan dengan orang jahat, kita akan jadi jahat"

pernah terfikir tak apa akan jadi bila dua orang berkawan, satu baik, satu jahat, apa akan jadi?

pendapat aku: kalau kau baik, kau tak payah nak buktikan kau boleh jadi jahat etc etc. sila jd diri sendiri. kalau kau jahat, kau try jadi baik.... sebab apa aku cakap macam ni?

sebab aku senang je. banyak buat baik masuk syurga,, banyak buat jahat masuk neraka.

kalau ada orang nak bangkang dengan berkata:
"tajuk: be yourself. tapi nak suruh orang jahat jadi baik"

aku boleh bangkang balik dengan berkata:
"semua orang sebenarnya baik. yang jahat tu cuma pilih untuk jadi jahat,, tu bukan diri dia"
"kalau kau nak kekal jadi jahat, silakan. kubur lain-lain"

sekian.. aku bukan emo,, aku cuma nak meringkaskan benda jadi padat.

p/s: dalam hidup ni kita akan jumpa berjuta-juta sikap manusia. aku tak sangka aku akan jumpa banyak sangat sikap dalam tempoh intern yang singkat ni.

p/p/s: everyone is special. be yourself!


3 comments:

Liyana said...

wow nabeh. macam sesuai je post ko ni dengan hadith aku tepek kat blog aku. hehe

betulla tu. manusia fitrah nya nak yang baik
tapi jahat sebab dia yang pilih
kadang2 ada juga tak boleh beza baik buruk betul salah. itu sebab hati. hati yang beriman, dia tahu beza buruk satu perkara.

persoalannya, macam mana nak dapat hati beriman? jeng2 beruntunglah orang yang ada Allah, ada islam dan ada Al quran. belek2 lah surat cinta Allah bagi tu. tak semua orang baca dapat dan rasa sampai ke hati

good2. i like this post. keep on writing the good thing. cahiyok!!

ya-na said...

i loike dat, be yourself.. hihi

biha said...

liyana,, thanx. ko sgt hebat dlm buat ayat pnjg dan bermakna...mcm ak ni,kuat mngarut je.
thank u so much for supporting me!
syg kamu sgt!

wan nurdiyana,,yes..be urself.tp at the same time kene be strong, and tetap pendirian!